02177310917-20

آیا شامپوی نامناسب باعث ریزش مو می‌شود؟

جدیدترین مطالب

آیا شامپوی نامناسب باعث ریزش مو می‌شود؟

شاید شنیده باشید که بعضی از مواد موجود در شامپوها می­توانند موجب ریزش مو شود. اما چه موادی مسئول چنین اتفاقی هستند و این موضوع تا چه میزان حقیقت دارد؟ آیا باید شامپوی خود را عوض کنید؟ در این مطلب ما مواد شیمیایی که به طور معمول در شامپوها دیده می­شوند و ممکن است موجب ریزش مو شوند را معرفی می­کنیم.

آیا شامپو دارای موادی است که می­تواند به موی سر آسیب برساند؟

شامپوها اصولا برای تمیز کردن مو و پوست سر استفاده می­شوند؛ اما معمولا مصرف‌کننده انتظارات دیگری نیز از شامپو دارد. از شامپو انتظار می­رود که بو و بافت مناسبی داشته باشد، مواد حالت دهنده­ای که روی موها استفاده شده است را از بین ببرد، باعث حساسیت نشود و به صورت تخصصی مناسب انواع پوست سر از جمله موی خشک یا چرب باشد. برای دست یافتن به این درخواست­های مشتری، در بعضی از شامپوها تا 30 نوع مواد شیمیایی مختلف مصرف می­شود تا زمان نگهداری و بافت شامپو را مناسب مصرف کنند. هر کدام از این مواد برای هدف خاصی در ساخت شامپو استفاده می­شوند، اما برخی از آن­ها در طولانی مدت ممکن است موجب به وجود آمدن مشکلاتی برای سلامت پوست و مو شوند. در بیشتر مواقع موادی که بر اساس آمار و آزمایشات، مضرات زیادی برای سلامتی داشته باشد، از مواد اولیه­ی تشکیل دهنده­ی شامپو حذف خواهند شد. در ادامه، مواد معمول تشکیل دهنده­ی شامپوها و موادی که ممکن است موجب ریزش مو شود را مرور می­کنیم.

مواد معمول مورد استفاده در شامپو

تمیز کننده­ها

این مواد معمولا پاک کننده­های سطحی هستند که به از بین بردن کثیفی­ها و چربی کمک می­کنند. در تمیز کننده­های متداول­تر، سولفات­هایی مانند سدیم لوریل سولفات و سدیم لورت سولفات به کار می­رود.

نرم کننده­ها

مواد نرم کننده­ی موجود در شامپوها، مانند پروپیلن گلیکول و دی متیکون، با کاهش وز و الکتریسیته­ی ساکن، موها را قابل کنترل و براق می کنند.

غلیظ کننده­ها

از غلظت دهنده­ها و مات کننده­ها استفاده می شود تا شامپو غلیظ­تر و جذاب­تر به نظر برسد، اما این مواد تاثیری در پاکسازی پوست سر و موها ندارند. از جمله­ی این مواد می­توان به گلیکول دی استئارات و کلرید سدیم اشاره کرد.

سکواسترینگ­ها

عوامل جداکننده­ای، مانند اتیلن دی آمترا استیک اسید، از تشکیل کف صابون جلوگیری می­کنند.

نگهدارنده­ها

مواد نگهدارنده از رشد میکروب­ها جلوگیری کرده و به ماندگاری شامپو کمک می­کنند. موارد رایج این مواد شامل پارابن­ها و آزادکننده­های فرمالدئید می­شوند (مانند 1،3-دی متیلول-5،5-دی متیل (DMDM) هیدانتوئین و کواترنیوم -15).

افزودنی­های خاص

مواد دیگری با اهداف مختلف به شامپوها اضافه می­شوند که بیشتر جهت محافظت از موها استفاده می­شوند. این مواد ممکن است موادی مانند ضد آفتاب­ها و ویتامین­ها باشند.

چه موادی از شامپو ممکن است با ریزش مو در ارتباط باشند؟

شکایت­های زیادی وجود دارد که مواد خاصی که در شامپوها و موادی که برای حالت دادن به موها مورد استفاده قرار می­گیرند را مسئول ریزش مو می­دانند. با وجود این که این تاثیرات مخرب به درستی به اثبات نرسیده است، برخی از آن­ها نگرانی­هایی را برای متخصصین به وجود آورده­اند. در ادامه می­توانید با این مواد و تاثیرات احتمالی آن­ها آشنا شوید.

بعضی از مواد، کراتین و صاف کننده‌های مو که در آرایشگاه­ها استفاده می­شوند، دارای فرمالدهید یا عوامل آزاد کننده­ی فرمالدهید هستند. بسیاری از افراد بعد از استفاده از این مواد، از حساسیت پوست سر و ریزش مو شکایت می­کنند. با وجود این که سازمان غذا و دارو اطلاعات مربوط به این محصولات را به روز کرده است، هنوز دستوری مبنی بر منع مصرف آن­ها صادر نشده است.

استفاده­ی مداوم از ژل و مواد نگهدارنده­ی مو، به خودی خود موجب ریزش مو نخواهد شد. ریزش درصورتی اتفاق می­افتد که به دلیل پاک نکردن این مواد از روی مو، پوست سر چرب شود که باعث بسته شدن منافذ پوست سر و ریزش مو خواهد شد. این افسانه که شست و شوی روزانه­ی موها موجب ریزش مو می­شود، صحیح نیست و در حقیقت اگر پوست سر چرب می­شود، باید شسته شود، در غیر این صورت، اکسیژن رسانی به درستی انجام نمی­شود و به سلامت موها و پوست سر آسیب وارد می­شود.

موادی مانند سدیم لوریل سولفات و لورت سولفات، مواد شیمیایی مسئول تولید کف و افزایش غلظت هستند که در بسیاری از شامپوهای رایج موجود در بازار استفاده می­شوند. این مواد که با نام سولفات نیز شناخته می­شوند، به عنوان سورفاکتانت عمل می­کنند که به کاهش تنش و اصطکاک میان شامپو و مو کمک می­کند. با کمک این مواد، شامپو می­تواند راحت­تر پوست­های مرده و چربی را از سطح پوست سر جدا کند. استفاده­ی کم در این مواد ضرری ندارد اما شامپوهایی که حاوی مقادیر زیادی از سولفات­ها هستند، می­توانند بیش از حد پروتئین طبیعی و چربی موها را از بین ببرند و هنگامی که پروتئین مو آسیب ببیند، موجب ضعیف شدن آن می­شود. بنابراین با وجود اینکه این مواد به خودی خود باعث ریزش مو نمی­شوند، موها را ضعیف می­کنند و شکستگی مو را افزایش می­دهند.

برای افزایش غلظت شامپوها، در کنار موادی مانند سدیم لوریل سولفات، از کلرید سدیم که همان نمک طعام است نیز استفاده می­شود. سدیم کلرید نیز به تنهایی باعث ریزش مو نمی­شود؛ اما محصولاتی که دارای غلظت زیادی از این ماده هستند ممکن است موجب خشکی و خارش پوست سر شوند.

شامپو دارای مواد نگهدارنده­ای است که می­توانند از فساد آن تا 12 الی 24 ماه بعد از باز شدن جلوگیری کنند. این مواد فرمالدئید و پارابن هستند که با وجود حفظ شامپو، می­توانند به صورت غیر مستقیم موجب ریزش موهای سر شوند. تحقیقات نشان می­دهد که این مواد می­توانند باعث ایجاد حساسیت، پوسته پوسته شدن و خارش شوند که در نهایت باعث ریزش مو می­شود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پارابن می­تواند باعث تغییرات هورمونی شود که نه تنها در ریزش مو دخیل است، بلکه بر روند تخمک گذاری و بارداری نیز تاثیر می­گذارد.

مشابه سولفات ها، دی اتانول آمین (DEA) و تری اتانول آمین (TEA) از مواد مصنوعی هستند که به عنوان عوامل کف کننده و امولسیفایر عمل می­کنند و به کاهش کشش سطحی بین مواد محلول در روغن و مواد محلول در آب کمک می­کنند تا بتوانند به طور موثرتری با یکدیگر ترکیب شوند. در حالی که DEA و TEA به طور مستقیم باعث ریزش مو نمی شوند، می­توانند به کراتین طبیعی موها آسیب برسانند و پوست سر را تحریک کنند، که به نوبه خود می­تواند باعث ریزش مو شود.

سخن آخر

شامپوها حاوی مواد مختلفی هستند که به تمیز کردن موها و افزایش ثبات شامپو کمک می­کنند. برخی از این مواد، مانند فرمالدئید با ریزش مو ارتباط دارند، با این وجود، این امر به طور قطعی اثبات نشده است. علاوه بر مواد مصرفی، عوامل مختلفی مانند استرس، سبک زندگی و تغذیه نیز می­تواند بر میزان ریزش مو تاثیر داشته باشند. همان طور که گفته شد آسیب­هایی که شامپوها به موی سر وارد می­کنند، معمولا به دلیل وجود مواد شیمیایی موجود در آن­ها است. در تولید شامپو گلان از مواد طبیعی استفاده می­شود که باعث می­شود آسیب بسیار کمتری نسبت به سایر شامپوهای شیمیایی داشته باشد. گلان با استفاده از ویتامین­ها و عوامل طبیعی در محصولات خود، لطافت و درخشندگی موهای شما را تضمین می­کند و می­تواند به رشد مجدد موها نیز کمک کند.

اخبار و مقالات مرتبط

اهمیت استفاده از نرم کننده لباس و حوله
دلایل زیادی وجود دارد که افراد در شست و شوی لباس‌های خود، به سراغ نرم کننده می‌روند. همه افراد دوست دارند...
بیشتر بخوانید
اهمیت استفاده از شامپو بدن
رسیدگی به پوست صورت و بدن، یک عامل مهم در زیبایی به شمار می‌رود. طبیعتاً داشتن پوستی بسیار خشک یا چرب،...
بیشتر بخوانید
آیا شامپوی نامناسب باعث ریزش مو می‌شود؟
شاید شنیده باشید که بعضی از مواد موجود در شامپوها می­توانند موجب ریزش مو شود. اما چه موادی مسئول چنین...
بیشتر بخوانید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *